ثلاث أغنيات شعبية مصرية

أغاني شعبية
قطر الندى
الحنة الحنة يا قطر الندى
يا شباك حبيبي يا عيني.. جلاب الهوا
يا خوفي من أمك تسألني عليك
لاحطك في عيني واتكحل عليك
يا خوفي من أختك تدور عليك
لاحطك في شعري يا عيني واضفر عليك
وإن جتني العوازل تسألني عليك
لاحطك في صدري يا روحي واللولى عليك

***
بفتة هندي

بفتة هندي بفتة هندي
شاش عريض يا بنات
افتحوا لي يا صبايا
ولا اخش من الشباك
افتحي لي يا صبية
عندي بضاعة للستات
عندي حراير وستاير
ودانتلا للبنات
افتحي لي يا بنيه
خليني أخش أبات
فتحت لي دى الصبية
وقالت لي اتفضل بات

***

يا بنات اسكندرية

يا بنات اسكندرية
مشيكم على البحر غرية
يلبسوا الكشمير بتلى
والشفايف سكرية
عندكم أشياء ثمينة
يلبسوا الشاهي بلولى
والقلادة على النهد زينة
يا ملاح خافوا من الله
وارحموا العاشق لله
حبكم مكتوب من الله
قدرة المولى عليه
يا شيخ العرب يا سيد
تجمعني على خلق الليله
وإن جاى حبيب قلبي
بعمل له الكشمير خليله
كامل الأوصاف فتني
والعيون السود رموني
من هواهم صرت أغني
والهوا زود جنوني
جمعوا جمع العوازل
عن حبيبي يمنعوني
والله أنا ما أفوت هواهم
بالسيوف لو قطعوني
قوم بنا يا خلي نسكر
تحت ظل الياسمين
نقطف الخوخ من على أمه
والعوازل غافلين

شارك برأيك.. كتابة الإيميل والموقع ◄ «اختياري»

